5+1 důvod, proč chodit pěšky

23.09.2018 20:34

Chůze dokáže spojit příjemné s užitečným. Je to nejekologičtější způsob dopravy a samozřejmě také nejzdravější způsob. Fyzioterapeuti i lékaři se shodují, že obyčejná chůze je pro nás nejpřirozenější pohyb. Přesto chodíme čím dál méně. Přečtěte si několik pádných důvodů, proč byste chodit měli.

Pamatuji si, jak nám profesor zeměpisu na střední vykládal, kterak on se dopravoval do školy. Tehdy totiž, vážen studenti, autobus z malých obcí nejezdil! Chodili jsme denně 5 km pěšky tam a zpět. A to považte i v zimě či v dešti, zkrátka bez ohledu na počasí. Ano, takto jsme si cenili vzdělání.

Pravdou je, že tento pán docházel do našeho ústavu snad ještě za císařepána. Ale dlužno podotknout, že nás u čil v 80 letech a byl překvapivě čiperný.

V ještě 50 let zpátky nepředstavovala cesta do vedlejšího města problém. Dnes mi i 700 m připadá jako docela štreka. A tady jsou důvody proč si leností škodím.

Důvody, proč přestat jezdit tramvají či autobusem

Nezapomínejte na hydrataci

1)      Je to dobré na hlavu

Stres ve větším množství má negativní dopady na zdraví – to vědí všichni. Poslední dobrou se také více skloňuje psychohygiena, jako dobrá obrana. A zrovna chůze je výborná na „vyčištění hlavy“.

Půl hodinkovou procházku lze doporučit na blbou podzimní náladu i po náročném dni v kanclu.

2)      Chůze nakopne kreativitu

Kreativita je nová mantra všech HR manažerů. Takže jestli vaše práce kreativu vyžaduje, jděte ven. Je to asi tím, že chůze uklidňuje a tak máme v hlavě prostor přemýšlet jinak než obvykle. Ale tento trik doporučuje spousta knih a článků o tom, jak překonat autorský blok.

3)      Chůze pomáhá se soustředěním

A tady s pamětí. Dokazuje to studie z USA z roku 2004. Podle jejích závěrů 1,5 hodiny chůze týdně v pomalém tempu zlepšil kognitivní funkce. Testovali to tedy na starších dámách, ale není důvod předpokládat, že by to u mladých lidí fungovalo výrazně odlišně.

4)      Zlepšíte si kondici

Aby taky ne, když jinak sedíte půl hodiny v tramvaji a ještě ke všemu sedíte křivě. Chůze je velmi přirozený pohyb. Je to pohyb vhodný pro každého.

5)      Je to skvělá prevence

Chůze je vynikající na podporu imunity a jako prevence civilizačních chorob. V našem těle všechno souvisí se vším.  Klidného člověka s ucházející kondičkou nebude tolik ohrožovat alergie nebo vysoký tlak. Vyrazte si na procházku v každém počasí, otužíte se a tím si jen prospějete.

6)      Je to nejlevnější sport ;)

Jak chodit správně

Nepotřebujete hole na nordic walking. Ani žádný návod. Jen si dejte pozor, ať máte rovně hlavu a nekoukáte se jen do země. Jinak by měla chůze být uvolněná a pohodlná.

Pokud vás po procházce bolí nohy nebo záda, a není to tím, že chodíte v lodičkách, navštivte fyzioterapeuta a nechte si poradit. Mnoho z nás totiž došlapuje špatně, lidově řešeno šmajdá, fyzioterapeut by vám měl doporučit, jak našlapovat lépe a bez bezbolestně. Někdo nedá nedopustit na barefoot chůzi, tedy chůzi v botách s tak tenkou podrážkou, že simuluje chůzi naboso.

Základem je kvalitní obuv, lodičky nebo žabky jsou na parádu ne na chození. Nemusíte mít nutně běžecké boty, ale alespoň sportovní obuv to rozhodně chce. Nezapomínejte na hydrataci, obzvláště pokud budete chtít nasadit rychlejší tempo.

Vyzkoušejte také naše termosky nebo lahve s termoobaly. Teploty klesají a čaj vám určitě bodne.

VYBRAT SI LAHVIČKU

Kolik vlastně musím ujít denně?

S měřením počtu kroků pomůže pedometrV lifestylových magazínech se diskutuje, kolik kroků musíte ujít, abyste skutečně hubli. Diskuze se obvykle pohybuje od 6 do 10 000 kroků. My si myslíme, že dokud z toho máte radost, je to fuk.

Nicméně studie z roku 2011 uvádí, že typický zdravý dospělí nachodí něco mezi 4 000 a 18 000 kroky. Tato studie uvádí 10 000 jako logický kompromis. Mimochodem v Evropě se tomuto ideálu blíží nejvíc Belgičané9 625 kroky denně. Takže meta 10 000 rozhodně není nepřekonatelná.

10 000 je podle STOB také hranice aktivního životního stylu.

10 000 kroků je zhruba 6 km. Záleží na délce vašeho kroku. Udělej 10 běžných roků, změřte vzdálenost a vydělte 10. V mém případě je to třeba 58 cm. Tedy 10 000 kroků je 5,8 km. Počítá se ale s tím, že vzdálenost nachodí během dne, takže do toho započítáte i pobíhání po bytě. Ideální je alespoň půl hodiny x denně chodit v kuse – třeba cestou domů.

 

Zdá se vám to moc? Není. Porovnejte tyhle trasy:

  • Václavské náměstí měří +/- 750 m, to je asi 1300 kroků.
  • Z Václaváku přes Karlův most na druhou stranu Vltavy k Mostecké věži je to 2,1 km (cca 35 min)
  • Katedrála na Náměstí míru v Praze – Karlovo náměstí – 1,3 km (19 min)
  • Z plzeňského hlavního nádraží ke katedrále sv. Bartoloměje: 1,1 km (19 min)
  • Stejně daleko je to z Brněnského Zelného trhu na Špilberk

VYBRAT SI TERMOHRANEK

P. S. 27. září je mezinárodní den turistiky, třeba byste ho mohli oslavit podzimním výletem?

Chceš slevu na první lahvičku?

Odebírej novinky a získej slevu 10% na první nákup.

Přihlášením souhlasíš se zpracováním osobních údajů.

Instagram

"Hodnocení obchodu na Zboží.cz